Enkele Ballroomdansen (ook wel standaard):

Engelse wals

De Engelse wals is in 1921 in ontstaan. De voorloper van de Engelse wals is de Boston, die reeds in 1874 vanuit Amerika werd ingevoerd. Rond 1926 kreeg de dans pas de vorm zoals wij die nu kennen. Het woord wals betekent letterlijk draaien.
Kenmerkend bij het dansen is het romantische karakter en het rijzen op tel twee en dalen op tel drie, waardoor de dans een ‘golvend’ element krijgt. De hele dansvloer wordt tijdens de dans benut.

Tango

De tango is ontstaan in de ordinairste wijk van Buenos Aires in Argentinië: ‘Barrio de las Ranas’. Voordat de tango daadwerkelijk in Europa gedanst werd heeft hij veel tegenstanders gehad, o.a. de Franse bisschoppen en vele artsen. Oorspronkelijk werd de tango in sommige kringen gezien als een ordinaire, vulgaire dans. De voorstanders haalden het echter en in 1924 werd de tango in geheel Europa ingevoerd. Tegenwoordig worden er twee varianten gedanst. De ballroom tango en de Argentijnse Tango.

Quickstep

De quickstep is de opvolger van de (slow) foxtrot. In 1924 gaf men deze dans de naam Quick Time Foxtrot, omdat de muziek voor deze stijldans te snel gespeeld werd om de figuren van de slow foxtrot op te kunnen dansen. De quickstep is uitgegroeid tot één van de meest gedanste dansen. Het is ook één van de eerste dansen die op dansles geleerd wordt. De quickstep staat ook wel eens in de boeken onder de naam “vlugge foxtrot”. Hij vindt zijn oorsprong in Noord-Amerika.

SlowFox

De SlowFox is in het begin van 1900 in Amerika ontstaan als Ragtime en werd oorspronkelijk zeer snel gedanst. Tegenwoordig wordt hij echter langzaam gespeeld.
De slow foxtrot wordt in de volksmond ook wel eens gewoon foxtrot genoemd maar dat is dus niet terecht. Dit was wel de oorspronkelijke naam voor deze dans, maar die werd in 1924 gewijzigd in slowfoxtrot toen men deze langzamer is gaan spelen.
De slowfox wordt van hoek tot hoek, schuin over de dansvloer gedanst. De slowfox is een grasieuse dans, maar tegelijkertijd ook de moeilijkste dans. Heel wat dansparen starten deze dans steeds maar weer opnieuw.

Weense Wals

De Weense Wals heeft een snellere driekwartsmaat dan de Engelse Wals. Het rime is ongeveer 56 tot 60 maten per minuut, en kenmerkt zich door het uitstellen van de 2de en 3de tel door met name de altviolen. De eerste tel is in een Weense wals met grote nadruk aanwezig.
De naam doet vermoeden dat de Weense Wals uit Oostenrijk komt, maar de dans is eigenlijk in de 12e in Duitsland (Beieren) ontstaan. De machtigen en rijken hielden feesten in grote balzalen van de paleizen en daar werd de “Nachtanz” gedanst. Dit word gezien als de voorloper van de “Weense” Wals. De Fransen beweren echter dat een dans uit Frankrijk genaamd “Volta” aan de basis heeft gelegen van de Weense Wals. Feit is wel dat de Weense Wals de oudste van de huidige Stijldansen is.
Pas aan het eind 18e eeuw werd echter de naam Wals aan deze dans gegeven. De eerste echte (Weense) walsmelodie dateert dan ook uit 1770, de “Ach du lieber Augustin”.Recentelijk scoorde de Limburgse violist Andre Rieu nog enkele hits met als thema het ritme van de Weense Wals.
De Weense Wals wordt onmiskenbaar gedomineerd door de muzikale familie Strauss. Zo waren daar Johann sr., Johann jr., Joseph, Eduard, en Oscar Strauss, maar ook Frederic Chopin en Johannes Brahms hebben Weense Walsen gecomponeerd.


Latijns-Amerikaanse dansen:

Cha-Cha

De cha-cha of cha-cha-cha is een dans die is ontstaan in Cuba en in het begin van de jaren 50 opdook in de Amerikaanse danszalen als stijldans.
In 1953 ontstond de cha-cha-cha doordat het Cubaanse dansorkest ‘America’ uit Havana de Danzon begon te spelen met een extra gesyncopeerde tel, waardoor het klonk als een slow-mambo. Later werd dit verder aangepast tot de huidige dans ontstond: de cha-cha-cha, genoemd naar het geluid dat de zij-sluit-zij-pasjes in het basisfiguur maken op de vloer.
De cha-cha-cha werd eerst ook wel triple-mambo genoemd omdat hij een gesyncopeerd ritme heeft: in plaats van de basispas van de mambo “voor-terug-zij” is er hier een “voor-terug-zij-sluit-zij” ritme waarbij de “zij-sluit-zij” sneller gedanst worden dan de andere passen.
De muziek waarop de cha-cha-cha gedanst wordt, heeft een vierkwarts-maat en heeft standaard 32 tot 34 maten per minuut. Veel van de moderne popmuziek is geschikt om een cha-cha-cha op te dansen, wat bijdraagt aan de populariteit van deze dans.

De Rumba

De rumba is een dans en muziekstijl afkomstig uit Cuba. De Cubanen pasten de rumba aan door hem langzamer te spelen en minder flirterig te dansen. Rond 1920 kwam de rumba tot ontwikkeling in Amerika waar hij nogmaals werd afgezwakt tot wat nu bekend is als de klassieker onder de Latijns-Amerikaanse dansen. De rumba kent veel vormen, maar over het algemeen wordt de Cubaanse rumba als de standaard beschouwd. Rumba’s worden doorgaans genoteerd in 4/4 maatsoort.

Jive

De jive is de laatst ontwikkelde Latijns-Amerikaanse dans en is rond 1940 ontwikkeld uit de “jitterbug”, ontdaan van alle acrobatische elementen. Naast de Rock & Roll en de jitterbug hebben ook de bebop en de Americaanse Swing hun invloeden gehad op de jive.
Jive is een verzamelnaam voor verschillende dansen waaronder de Lindy Hop, Shag, Shag Hop, Jitterbug, Rock ’n Roll, Boogie Woogie, Style Swing.De Jive is ontstaan in Amerika en werd door de Amerikaanse soldaten meegebracht naar Europa tijdens de 2e wereldoorlog. Hierdoor werd de Jive dus ook in Europa geïntroduceerd.Pas na de oorlog werd deze dans gecultiveerd en in het programma van elke dansschool ingevoerd.

Samba

De Samba is een Braziliaanse Latijns-Amerikaanse dans die vooral bekend werd door het carnaval in Rio de Janeiro. Voor 1914 was het bekend onder de naam “Maxixe”. De samba werd voor het eerst geïntroduceerd in Europa rond 1923, maar werd pas na 1945 populair.

Paso Doble

De Paso Doble is een dansstijl die rond 1920 is ontstaan en stamt oorspronkelijk af uit Frankrijk. Later is deze dans verder uitgewerkt in Spanje. De Paso Doble is de enige “Latijns-Amerikaanse” stijldans die uit Europa afkomstig is. De man speelt de rol van stierenvechter of “matador” en de dame is de ‘el capa'(rode lap) die de stier moet opjagen. De man “zwiert” de dame rond alsof zij die rode lap was. Paso Doble betekent letterlijk ‘dubbele pas’. De passen van de Paso Doble zijn hoofdzakelijk afgeleid uit de Flamenco. De Paso Doble is de enige latin-stijldans waar de man de hoofdrol speelt en blikvanger is. Oorspronkelijk is de Paso Doble een Standaard of Ballroom dans, maar later is het een Latijns Amerikaanse dans geworden.